Lotus Bakeries beleefde vorig jaar een recordgroei, en dat kwam niet alleen door prijsstijgingen. In 2023 denkt de koekjesbakker nog meer koekjes te verkopen, met dank aan een nieuwe fabriek.
Zowel meer als duurder
Lotus eindigde 2022 met een recordomzet van 877,5 miljoen euro, goed voor liefst 17% groei. Speculoostak Lotus Biscoff groeide met een kwart, de afdeling Lotus Natural Foods met 24%. De koekjesproducent wist zo ook de verwachtingen licht te overtreffen.
CEO Jan Boone is trots op de “absolute recordgroei”, vooral omdat die bijna gelijk verdeeld was tussen prijsverhogingen (omwille van de inflatie) en volumegroei. De Belgische groep verkocht 8,1% meer koekjes, terwijl de prijsstijgingen 8,9% van de groei voor hun rekening namen.
Fors blijven investeren
Tegelijk stopte Lotus vorig jaar ook een recordbedrag (153 miljoen euro) in investeringen. Dit jaar opent een nieuwe Biscoff-fabriek in de Verenigde Staten, terwijl het bedrijf vorig jaar ook nog grond kocht voor een extra fabriek in Thailand die in 2026 operationeel moet zijn. Bovendien was er de overname van crackerfabrikant Peter’s Yard. De winst klom niettemin met 13,8% tot 103,3 miljoen euro.
In 2023 wil Boone onverminderd blijven investeren. Aangezien de Amerikaanse fabriek nu klaar is, rekent Lotus sowieso al op 5% meer volume van die kant. Ook de prijzen zullen blijven stijgen dit jaar, aangezien de inflatie volgens de topman aanhoudt. Toch moeten die prijsverhogingen “eerlijk en verantwoord” blijven: “uiteindelijk willen we onze producten betaalbaar houden.” Lotus zal dus ook verder op kosten besparen.