Winkelkarren doen het al decennialang verkeerd, concluderen onderzoekers van Bayes Business School: door de horizontale handgreep te vervangen door parallelle handvaten geven shoppers een kwart meer uit.
Wegduwen of aantrekken
Enkel door de handgrepen te veranderen op een winkelkar, geven consumenten tot een kwart meer uit. Met een gewone winkelkar gaven shoppers in een testsupermarkt gemiddeld 22 pond uit, met een kar met zijwaartse handvaten (zoals bij een kruiwagen) liep dat op tot 29 Britse pond. Dat bleek uit een steekproef met meer dan 2300 shoppers.
Hoe dat kan? Het valt biologisch en psychologisch te verklaren, menen onderzoekers van de Londense Bayes Business School. De horizontale stang die we op de meeste supermarktkarretjes aantreffen, spreekt de triceps-spier aan in de bovenarm. Die spier gebruiken mensen om dingen van zich af te duwen of van zich weg te houden, en wordt dus in ons brein geassocieerd met afwijzing. Het is bij wijze van spreken een negatieve houding.
“Schokkende ontdekking”
Parallelle handvaten aan de zijkanten van de winkelkar activeren daarentegen de biceps. Die spier heeft dan weer een positieve associatie, aangezien mensen die ook gebruiken om dingen naar zich toe te trekken of dichtbij te houden. Retailers kunnen bijgevolg meer verkopen als ze simpelweg de handvaten van hun winkelkarren aanpassen.
“Het is schokkend te ontdekken dat een kleine verandering in de positie van de handvaten zo’n grote invloed kan hebben op de bestedingen van het winkelend publiek. Sterker nog, de handvaten zorgen er letterlijk voor dat we onze winkelpieren aanspannen”, aldus Zachary Estes, hoogleraar marketing aan de Bayes Business School, die de resultaten publiceerde in het Journal of Marketing.
Afbeelding: Bayes Business School