Meer zeggenschap supermarktmanagers
Dat stelt Kolk in een interview in de jongste editie van Albert Heijns personeelsmagazine Ahá. Het is de eerste keer dat de nieuwe topman van zich laat horen, want de media-aandacht voor Kolk was tot nu toe steeds gebaseerd op uitspraken in eerdere interviews. Kolk kiest het eigen personeelsblad als het eerste podium om na zijn benoeming tot algemeen directeur iets te zeggen over zijn visie op de toekomstige koers van AH.
Als het aan Kolk ligt, wordt de organisatie van Albert Heijn slagvaardiger en krijgen de supermarktmanagers in hun lokale winkels meer zeggenschap. “Ik kijk ernaar uit om de flair en het ondernemerschap terug te brengen in de winkels, zodat de supermarktmanager weer echt de baas is van zijn winkel”, aldus Kolk. Hij wil zowel de bedrijfsleiders als de franchisers een belangrijkere rol toebedelen.
Strijdbijl met franchisers begraven
Hoewel hij niet expliciet verwijst naar de relatie met de ondernemers, die al jarenlang gespannen is, leidt het geen twijfel dat de nieuwe algemeen directeur er veel aan is gelegen om de strijdbijl met de franchisers te begraven. Meer ondernemerschap in de winkels lukt immers alleen als ondernemers en organisatie zich realiseren dat ze elkaar nodig hebben.
Het belang van goede interne communicatie kent Kolk uit eigen ervaring bij Albert Heijn. Hij werkte sinds 1996 in verschillende functies bij Albert Heijn en Ahold in Azië, voordat hij in 2007 de Ahold-organisatie verliet om CEO van WE Fashion te worden. “Een goede leerschool voor mij was dat ik een nieuwe functie kreeg bij Albert Heijn en toen te weinig gesproken heb met een bepaalde groep zakelijke relaties, terwijl die voor mijn werk wel belangrijk was”, stelt Kolk ietwat cryptisch in Ahá. “In de volgende baan heb ik dat toen wel gedaan.”
In deze nieuwe baan gaat Kolk dit dus ook doen. Het is een duidelijke handreiking naar belangrijke zakelijke relaties, zoals de franchisers en de leveranciers van zowel merken als huismerken. Het zijn deze relaties die Albert Heijn nodig heeft om de klanten weer te verrassen.
“Wat slagvaardigheid” en “een beetje lef”
Dat wil uiteraard niet zeggen dat de bekende formulediscipline bij Albert Heijn ineens helemaal over boord gaat. Wel mag er van Kolk wat meer risico worden genomen: “Ik geef medewerkers graag de ruimte, binnen een bepaald kader, en ga uit van een grote dosis zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid”, zegt Kolk.
Doorgeslagen kostenbewustzijn, dat leidt tot risicomijdend gedrag en verstarring, behoren daarmee tot het verleden. Zoals Kolk het stelt: “Ik denk dat het goed is om wat slagvaardigheid terug te brengen in de organisatie”, en: “Ik houd wel van een beetje lef.”