De campagne van Albert Heijn waarin het publiekelijk prijzen vergelijkt met concurrent C1000 doet veel stof opwaaien. Intussen wisselen de directeuren van de beide grote Nederlandse supermarktketens publiekelijk brieven uit over de correctheid van de vergelijkingen. Albert Heijn moest eerder deze week toegeven dat er fouten waren gemaakt, maar houdt nu de poot stijf.
C1000-directeur Tom Heidman sprak in zijn brief aan zijn collega Sander van der Laan over ‘harde fouten’. AH zou prijzen verkeerd hebben genoteerd en zelf prijzen hebben verlaagd om gunstig uit de vergelijking te komen. Van der Laan weerlegde deze punten in een brief terug en stelde over voldoende schriftelijk bewijsmateriaal te beschikken. Aanleiding is een campagne waarbij AH op de website, in krantenadvertenties en in de eigen folder steeds een pakket boodschappen vergelijkt die is ingekocht bij AH en een C1000 bij elkaar in de buurt.
Intussen heeft Heidman op zijn beurt alweer een derde brief geschreven, deze keer voorzien van onderbouwingsmateriaal. Daarmee lijkt de zaak voorlopig niet uit de wereld. C1000 is de nummer twee op de markt in Nederland en tot voor kort een zusje van Albert Heijn. De keten is echter tegenwoordig eigendom van private equity en troefde AH twee weken geleden ook al af door eerder dan de marktleider met een spaaractie rond voetbal te komen. Een groot deel van het management, waaronder Heidman, heeft bovendien een verleden bij Albert Heijn.