De onenigheid tussen de managers in Zaandam en de grotere ondernemers lijkt steeds verder uit de hand te lopen. Afgelopen zaterdag leverden franchisers Van den Tweel en Van Vliet in de Volkskrant nog felle kritiek op het hoofdkantoor. Ze spraken over pure pesterijen vanuit Zaandam om de multifranchisers zo veel mogelijk dwars te zitten.
Vier redenen voor een eigen organisatie
Volgens voorzitter Bram de Jong van de AH-franchisers is het eigen bureau om verschillende redenen nodig.”In het overleg met Albert Heijn zijn er heel veel problemen die een collectief karakter hebben. Dan is het handig als die zaken ook centraal worden aangepakt. Daar komt bij dat het bestuurswerk inmiddels heel veel tijd van de leden vraagt en die is niet altijd voldoende aanwezig.”
Verder vindt hij het noodzakelijk dat de franchisevereniging professioneler wordt. “Daar hoort een eigen bureau bij. Een vierde belangrijke reden is dat er meer continuïteit komt in het beleid van de vereniging en vooral ook meer specifieke, bijvoorbeeld juridische kennis. De bestuurders zitten er immers maar voor een beperkte periode en ontberen vaak die kennis.”
Bij het opzetten van het nieuwe bureau hebben de AH-franchisers nadrukkelijk gekeken naar de manier waarop de zelfstandige ondernemers bij Hema hun organisatie hebben opgezet. Het duurt naar verwachting nog wel een jaar voordat het bedrijfsbureau volledig operationeel is. Croiset van Uchelen houdt zich voorlopig ook bezig met pogingen vrede te sluiten tussen franchisers en hoofdkantoor.