Afhaalpunten ‘halen een 9 op 10’
Van der Laan vermeldt het getal van 50.000 klanten in het personeelsblad van de supermarktketens. AH beschikt op dit moment over zeven van deze afhaalpunten, waarvan vier gekoppeld zijn aan een fysieke Albert Heijn-winkel. Het volgende afhaalpunt van Albert Heijn komt naar alle waarschijnlijkheid in de buurt van vliegveld Schiphol. Hiermee mikt AH vooral op de duizenden werknemers op de luchthaven en in de omliggende kantoorgebouwen.
Directeur business development Jessica Boonstra stelt dat klanten tot nu toe ook bijzonder tevreden zijn over de geleverde diensten bij de afhaalpunten: het gemiddelde rapportcijfer zou tussen de 8,8 en 9 liggen. Ze vermeldt in het werknemersmagazine ook dat de dienst niet alleen wordt gebruikt door consumenten die met de auto komen: “Er komen ook genoeg klanten op de brommer, fiets of lopend”, aldus Boonstra.
Wrevel bij franchisers blijft
Tot nu toe is er pas één afhaalpunt gekoppeld aan de winkel van een franchiser, meer bepaald in Zaltbommel. Het oprukkende belang van de websupermarkt en de afhaalpunten vormen immers een bron van conflict met de ondernemers die onder de vlag van Albert Heijn opereren: het stoort de franchisers onder meer dat over de vestiging van de afhaalpunten geen centrale afspraken worden gemaakt.
Vorige week nog liet Cees van Vliet van AH publiekelijk optekenen dat AH niet in gesprek gaat met franchisers over omzetderving bij de vestiging van nieuwe afhaalpunten. “De klant bepaalt zelf waar hij boodschappen doet”, zo wordt Van Vliet geciteerd in Distrifood.