Tienduizenden euro’s verlies
Zo draaide C1000 de Rijke in Suurhuisterveen onder de C1000 Rood-formule een weekomzet van een kwart miljoen euro of zelfs iets meer. Onder de vlag van Albert Heijn moest de ondernemer in de openingsweek genoegen nemen met zo’n 170.000 euro. Sindsdien zit de winkel in de stijgende lijn, maar de omzet zit nog lang niet op die van voor de ombouw. Ook van Van der Schaaf in Dokkum en Odink in Dedemsvaart bedraagt het omzetverlies tienduizenden euro’s.
Albert Heijn nam eerder dit jaar een pakket C1000-supermarkten over van Jumbo. Enkele daarvan moesten vanwege kartelwaakhond NMa in hoog tempo worden omgebouwd. AH kocht veelal winkels in het noorden van het land, waar de marktleider relatief mager vertegenwoordigd is. Klanten in dit gebied behoren echter ook tot de meest prijsbewuste van Nederland en Albert Heijn wordt als een duurdere formule ervaren dan C1000. In de begrotingen was dan ook rekening gehouden met een daling van de omzetten, maar niet in de mate zoals die zich in de eerste weken na de ombouw voordoet.
Door de betere margemix van Albert Heijn is het moeilijk te zeggen welke invloed het omzetverlies heeft op het ondernemersinkomen. AH zelf zegt in een reactie ‘in algemene zin goed resultaat’ te zien. “Er zijn winkels die heel goed presteren, maar ook winkels waar we nog kansen voor verbetering zien. We zijn nu, samen met individuele ondernemers, aan het kijken hoe we dit invullen.’