Albert Heijn leeft in onmin met enkele van de grootste franchisers van het bedrijf. De Nederlandse marktleider onder de supermarkten wil een einde maken aan de voortdurende uitbouw van het netwerk aan winkels dat deze mega-franchisers hebben opgebouwd.
Dat meldt het supermarktvakblad Distrifood. Albert Heijn vindt het onacceptabel dat er intussen franchisers zijn met meer dan tien winkels. De druppel die de emmer deed overlopen was het plan van franchisers Hans Geveling en Ton ten Have, die samen al 25 winkels bezitten, om landelijk te gaan uitbreiden. De groei van het winkelnetwerk van deze mega-franchisers wordt gevoed door de franchiseovereenkomst bij Albert Heijn. Ondernemers die hun winkel willen verkopen, moeten deze eerst aan de collega-franchisers aanbieden.
Albert Heijn komt de steenrijke supermarktondernemers echter ook tegen bij nieuwbouwprojecten, waar deze franchisers vaak meer over hebben voor een nieuw vestigingspunt dan Albert Heijn. AH wil nu paal en perk stellen aan de uitbouw van deze koninkrijkjes, maar heeft daar weinig wapens voor. De franchisers zelf willen gewoon blijven uitbreiden.