Albert Heijn liet enkele maanden geleden weten het contract met de hoogste Nederlandse voetbaldivisie niet te verlengen omdat na enkele acties met voetbalplaatjes het tijd werd om iets nieuws te doen. Concurrent Plus, dat ooit als eerste de plaatjes liet sparen, sprong in dat gat en nam de overeenkomst over. Klanten krijgen vanaf volgende week bij ieder tientje aan boodschappen en bij speciale actieproducten een pakje met vier spelers uit de Eredivisie.
De innovatie deze keer is dat de spelers omhoog komen wanneer het kaartje wordt dubbelgevouwen. Per club zijn er zestien kaartjes: veertien spelers, de trainer en het clublogo. Deze kunnen worden verzameld in een speciaal spaaralbum, dat in de eerste week bij drie actieproducten gratis wordt weggegeven. Daarna kost het album 3,99 euro. De actie loopt tot in maart en wordt afgesloten met een grootschalige ruilmiddag in alle stadions van de Eredivisie.
Muppets moeten tegenscoren
Albert Heijn zet daartegen de aloude Muppets in. Klanten krijgen bij iedere 15 euro aan boodschappen een spaarpunt voor een handpop van een van de acht beschikbare Muppets. Bij zes punten en bijbetaling van één euro krijgt de klant de pop naar keuze. Daarbij kan worden gekozen uit Kermit, Miss Piggy, Gonzo, Animal, Fozzie, Waldorf, Statler en Swedish Chef. Klanten krijgen bovendien het tweede kaartje voor de halve prijs voor de nieuwe film met de Muppets die op 8 februari in première gaat.
Supermarktconsultant Gerard Rutte toont zich op zijn site niet erg positief over de actie van Albert Heijn, die hij wel erg duur vindt voor klanten. “Tenzij de klant inderdaad zo gek is als Albert Heijn denkt, wordt deze actieaanpak een vette mislukking. Jammer, want het had zoveel beter kunnen lopen. Ik schat in dat de voetbalplaatjesactie van Plus het veel beter gaat doen. Daar hoef je je als klant in ieder geval niet helemaal scheel te kopen en zijn de plaatjes gratis.”