Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.
Dollarkoers
Met een groepsomzet van 14,9 miljard euro presteerde Ahold Delhaize in het eerste kwartaal licht boven de verwachtingen. De daling met 5,9% is volledig toe te schrijven aan een zwakke dollarkoers, de omzet bij constante wisselkoersen steeg immers met 2,5%. De operationele marge steeg van 3,8% naar 4% dankzij synergie-effecten. De groep publiceert voortaan aparte cijfers over de online omzetten: die stegen met 23%. “De groep ligt op koers om 5 miljard online omzet te realiseren in 2020”, aldus CEO Dick Boer.
In Nederland boekten Albert Heijn en bol.com een omzet van 3,4 miljard euro, een groei met 2,7% (+3,2% op vergelijkbare basis). Vooral online gingen de zaken goed: de omzet steeg van 350 naar 434 miljoen euro, een stijging met 28,3%. Plaza, de marktplaats van bol.com, ging zelfs met 47% vooruit en wist nu al meer dan 20.000 handelaars te verenigen op zijn platform. Consumentenelektronica is de grootste categorie en groeit met meer dan 30%. De operationele marge bedroeg 4,9% in Nederland, een lichte daling als gevolg van investeringen in de online groei. Zonder bol.com zou de marge 5,6% bedragen.
Ommekeer in België
In de Verenigde Staten behoorde Food Lion tot de uitblinkers met het 23ste opeenvolgende kwartaal van vergelijkbare volumegroei, maar vooral de ommekeer in België is goed nieuws voor de groep. Delhaize realiseerde immers een omzet van 1,25 miljard euro, 5% meer dan vorig jaar. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg 4,1%. Zowel het aantal transacties als de gemiddelde besteding evolueerde positief, in alle winkelformaten. De operationele marge daalde wel, van 2,4% naar 2,3%, onder meer als gevolg van de toegenomen promotionele activiteit. De omzet van de webshop delhaize.be steeg met 26,6% van 10 miljoen naar 12 miljoen euro.
De goede resultaten zijn volgens Ahold Delhaize te danken aan nieuwe elementen in het commerciële plan en aan de eerste effecten van de herpositionering van het merk Delhaize. Ook verbeterde Delhaize de beschikbaarheid van producten in de winkel. Omdat consumenten gezondere keuzes willen maken, zet de retailer gedurende het hele jaar 2018 in zijn campagnes verder in op gezonde voeding. Topman Boer ziet dat het nieuwe management commerciële en operationele verbeteringen doorvoert en noemt de cijfers “bemoedigend”.