Een sterke focus op de kosten en meer dan bemoedigende eerste resultaten van het toekomstplan van Delhaize in België hielpen Ahold Delhaize aan omzetgroei en margeverbetering in het tweede kwartaal.
Toekomstplan werpt vruchten af
De omzet van Ahold Delhaize groeide in het tweede kwartaal van dit jaar met 0,7% naar 22,3 miljard euro. Zonder enkele negatieve kalendereffecten zou dat nog 1% hoger zijn geweest, zegt CEO Frans Muller. De onderliggende operationele marge verbeterde licht tot 4,2%. In Europa steeg de omzet met 4,3% en de marge met 0,5 procentpunt naar 3,7%. In de Verenigde Staten was er wel een omzetdaling met 1,5%.
Onder andere de goede eerste resultaten van het toekomstplan van Delhaize in België droegen – net als in het eerste kwartaal – verder bij tot de omzetgroei en de margeverbetering. 108 van de 128 supermarkten werden intussen al overgedragen aan zelfstandige ondernemers en het marktaandeel van Delhaize is nu al hoger dan voor de aankondiging van het toekomstplan in maart vorig jaar, zegt Muller – zonder evenwel concrete cijfers te geven.
In Nederland ondervindt Albert Heijn de impact van het stopzetten van de tabaksverkoop: dat gaat de vergelijkbare winkelomzet in Europa 2 tot 3% kosten, meldt de retailer. Wel houdt Ahold Delhaize vol vertrouwen vast aan de winstverwachtingen voor het volledige boekjaar, met een winstmarge die minstens 4% zal bedragen.