In tegenstelling tot veel retailers verhoogt Ahold Delhaize zijn verwachtingen voor dit jaar. De supermarktgroep presteerde solide in de eerste jaarhelft, al zal er bij Bol.com en Delhaize wel worden bespaard.
Minder centjes voor Bol.com
Ahold Delhaize is tevreden over de eerste jaarhelft: de omzet steeg met 12%, vooral met dank aan de Verenigde Staten en het tweede kwartaal. In de VS steeg de netto-omzet tegen constante wisselkoersen met 7,7%, in Europa met 4,2%. In “het merendeel van de markten” won de groep ook aan marktaandeel.
Online steeg de omzet in het tweede kwartaal met 4,8%, vooral dankzij een groei van 11,5% in de boodschappencategorie. Na de coronahausse valt e-commerce in non-food quasi overal terug, ook bij dochter Bol.com (-2,1%). Zodanig zelfs dat Ahold Delhaize heeft beslist om het webwarenhuis dit najaar toch niet naar de beurs te brengen, bevestigt het bedrijf nu. De groep wacht op betere macro-economische omstandigheden.
Opvallend is dat Ahold Delhaize ook minder gaat investeren in Bol.com. Dat moet een besparing van op drie jaar 250 à 300 miljoen euro opleveren, die de groep elders kan investeren. Misschien in de (al dan niet gedeeltelijke) overname van de Amerikaanse supermarktgroep Albertsons? De “consistente en robuuste prestaties” in de VS zullen de geruchtenmolen alleen maar aanzwengelen.
Opportuniteiten gespot bij Delhaize
In de Benelux steeg de vergelijkbare omzet in het tweede kwartaal er met 1,8%, tegenover een daling in het eerste kwartaal. Zowel Albert Heijn als Bol.com wonnen marktaandeel, over Delhaize wordt niet hetzelfde gezegd. Wel stipt CEO Frans Muller aan dat het ‘Kleine Leeuwtjes’-initiatief van de Belgische supermarktketen aanslaat: na de eerste maand van het programma zag Delhaize al een stijging van 15% in de verkoop van ‘Kleine Leeuwtjes’-producten. Het is een voorbeeld van de algemene strategie om meer in te zetten op huismerken en lageprijsproducten in deze tijden van inflatie.
Vooral op kosten besparen en het “herbekijken en consolideren van investeringen” wordt belangrijk in het huidige moeilijk economische klimaat. “In België hebben we ook operationele en structurele opportuniteiten geïdentificeerd voor de korte en middellange termijn, en we verwachten later dit jaar een stabilisatie van de margeniveaus en verbeteringen te zien”, aldus Muller. Lees: er komen mogelijk herstructureringen aan.
De winst viel voor de hele groep beter mee dan verwacht in het voorbije kwartaal en steeg met 11% tot 59 cent per aandeel. Voor het hele jaar verwacht Ahold Delhaize nu een onderliggende winstgroei per aandeel boven de 5%, terwijl de operationele marge rond de 4% wordt geraamd.