Ahold Delhaize lanceert een nieuwe app, die niks met retail te maken heeft: On Track wil samen met partners zoals Randstad, Unilever en Just Eat Takeaway een digitaal leerplatform worden, waar alles van vacatures tot kooklessen te vinden zijn.
Ted-talks van de supermarkt
Ahold Delhaize lanceert in Nederland samen met nog een hele resem partners – van Just Eat Takeaway tot Unilever – de educatieve app On Track, een digitaal platform met korte video’s. De “minimasterclasses”, zoals Wouter Kolk, CEO van Ahold Delhaize Europa, ze noemt, worden gegeven door professionals in hun vakgebied – waaronder ook Bekende Nederlanders uit de kunst-, film- en muziekwereld.
De bedoeling is dat gebruikers zo nieuwe inzichten en vaardigheden ontwikkelen die ze kunnen toepassen in hun carrière en privéleven. “On Track maakt leren net zo makkelijk als het checken van je Instagram of het laatste nieuws”, luidt het devies. In september wordt de app in Nederland gelanceerd. Later is het ook de bedoeling om elders in Europa van start te gaan. Ahold Delhaize belooft alvast dat de app gratis, niet-commercieel en vrij van advertenties blijft.
Ontstaan uit coronacrisis
Waarom? Europees topman Wouter Kolk heeft het tegenover AD zelf over teruggeven aan de maatschappij, en dan vooral aan de mensen die door de coronacrisis hun baan verloren of moeilijk aan nieuw werk geraken. Het idee: mensen op een moderne manier leren leren of “ondersteunen bij de opstap naar ander werk of omscholing”.
Al zijn er inmiddels wel de nodige zijsprongen genomen: uit onderzoek onder duizend personen zijn twaalf onderwerpen overgehouden, die behalve ‘digital skills’ en business ook koken en tuinieren omvatten. Er worden ook vacatures op het platform geplaatst. Of de app een tool in de ‘war for talent’ onder grote bedrijven wordt, of toch vooral een ‘branded content’-platform voor marketingdoeleinden, valt dus nog af te wachten.