Besparen om te investeren
Ahold wil nog meer gaan besparen op de kosten, liet Dick Boer weten. Eerder kondigde het concern een besparing aan van 350 miljoen euro, maar nu spreekt Ahold al over een besparing van 600 miljoen euro.
De groep wil daartoe de effectiviteit van de promotionele activiteiten, zoals de bonusaanbiedingen, in alle bedrijfsonderdelen nakijken. De aanbiedingen die minder goed werken, zouden kunnen worden geschrapt, aldus een woordvoerder van de groep.
Aan de inkoopkant ontkent Ahold dat er meer druk op leveranciers zal worden gelegd om de gewenste besparingen te realiseren. Wel denkt de distributeur onder meer aan handigere, bijvoorbeeld lichtere, verpakkingen, waardoor er bijvoorbeeld op transportkosten kan worden bespaard.
Groei online markt is speerpunt
De besparingen wil Ahold inzetten voor versnelde verdere groei van onder meer de onlineverkoop. Verder moeten de klanten van het concern op steeds meer manieren hun boodschappen kunnen doen. Zo is Ahold on Nederland en de Verenigde Staten al gestart met ophaalpunten, waar klanten via het internet bestelde producten kunnen ophalen.
In Nederland kunnen klanten ook op bol.com bestelde artikelen in een supermarkt van Albert Heijn ophalen, en volgend jaar wil Ahold een aanzienlijk aantal nieuwe Pick Up Points openen.
AH verdubbelt in 2013 in België
Verder zet de supermarktgroep het komende jaar in op expansie: Ahold wil in 2013 de meeste van de 82 overgenomen Jumbo/C1000-winkels omgebouwd hebben tot een Albert Heijn en ook het aantal winkels in België moet in 2013 flink groeien. Ahold spreekt de intentie uit om er in 2016 50 Albert Heijn-supermarkten te exploiteren.