Ahold dreef prijzen kunstmatig op
US Foodservice legde zich toe op het beleveren van restaurants, hotels en ziekenhuizen. Zij kregen de voedingswaren op basis van aankoopprijs plus een marge. Maar die aankoopprijs werd tussen 1998 en 2005 opgetrokken door tussenbedrijven die de goederen kochten van Ahold om ze nadien terug aan het concern te verkopen tegen een hogere prijs.
Toen dit uitlekte, kreeg Ahold een groepsvordering tegen zich, die zowat 75.000 klanten betrof. Uiteindelijk stemde Ahold in met het betalen van een schadevergoeding van 297 miljoen dollar, bijna 240 miljoen euro. Het Nederlandse concern nam daartoe in het eerste kwartaal van 2014 trouwens al een provisie van 215 miljoen euro op in zijn boekhouding. Een rechtbank heeft nu het licht op groen gezet voor die schikking.
US Foodservice leidde ook al tot klacht beleggers
Eerder leidden de malversaties in de boekhouding van US Foodservice, waarbij winsten tussen 1999 en 2003 kunstmatig werden opgeschroefd, ook al tot een clash met ontevreden beleggers. De zaak die daaruit volgde, kocht Ahold af met een schadevergoeding van 1,1 miljard dollar.
Ahold heeft de betrokken dochteronderneming in 2007 trouwens voor 7,1 miljard dollar doorverkocht aan een groep investeringsfondsen met onder meer Clayton, Dubilier & Rice and Kohlberg Kravis Roberts, die ze omdoopte tot US Foods.