Kleiner formaat afhaalpunten
De afgelopen twee jaar opende Albert Heijn 16 ophaalpunten: negen bij een winkel en zeven ‘stand alone’ (Eindhoven, Heemstede, Naarden, Rosmalen, Schiphol, Tilburg en Waalwijk). Met de opening van tien nieuwe ophaalpunten op één dag, trapt Albert Heijn de gaspedaal van online retail ineens diep in.
Ahold-woordvoerder Lukas Burgering verklaart de plotse dadendrang van de marktleider vooral aan de “grote toegevoegde waarde voor de klant“: de bestaande afhaalpunten zijn volgens hem een groot succes en “klanten geven aan dat ze graag zo’n punt in de buurt hebben.”
De nieuwe ophaalpunten zijn volgens Burgering kleiner van formaat dan de bestaande afhaalpunten bij winkels, en daarom sneller te plaatsen. “Maar voor de klanten blijft de service hetzelfde”, benadrukt de woordvoerder: “Ze kunnen kiezen uit een online assortiment van ruim 20.000 artikelen van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall.”
Uitsluitend bij eigen filialen
Op 6 augustus worden drie nieuwe ophaalpunten operationeel in Amsterdam (Helmhotzstraat, IJburglaan, Museumplein), en een ophaalpunt in de gemeentes Badhoevedorp (Zeemanlaan), Lelystad (Kempenaar), Almere (Rio de Janeiroplein) en Huizen (Oostermeent-Zuid). Waar de overige drie punten worden geopend, kan Ahold nu nog niet melden, omdat dit volgens Burgering nog niet definitief is.
Het gaat hier in alle gevallen om locaties bij filialen van Albert Heijn en niet om winkels van AH-franchisers. De ondernemers lijken in hun online dadendrang sneller te gaan dan Albert Heijn zelf en hebben als doelstelling om hun huidige aantal van 28 ‘AH-Afhaalpunten’ tegen het einde van het jaar te hebben uitgebreid tot circa vijftig locaties.
Meer nieuwe afhaalpunten mogelijk
Met deze opening van de tien nieuwe afhaalpunten biedt het hoofdkantoor tegenwicht tegen de dadendrang van de franchisers. Het zal bovendien waarschijnlijk niet bij deze tien nieuwe ophaalpunten blijven, want ook aparte afhaalpunten behoren tot de mogelijkheden.
“We blijven kijken naar goede locaties om een AH Pick Up Point te openen”, zegt Burgering. “Dit kan in of bij een winkel zijn, maar ook op een andere locatie die voor onze klanten gemakkelijk bereikbaar is. Doordat we meerdere verschijningsvormen van het pick up point hebben ontwikkeld, kunnen we afhankelijk van de lokale behoefte en mogelijkheden de meest geschikte vorm voor het pick up point bepalen.”