24% van Aholds voedselomzet “gezond”
Verdeeld over vijf prioriteitsgebieden (gezond leven, lokale betrokkenheid, onze mensen, verantwoorden producten en zorg voor het klimaat) heeft Ahold achttien van zulke doelstellingen geformuleerd. Dertien ervan zijn ofwel bereikt, of daarin ligt Ahold op schema om de doelstelling dit jaar te halen.
Een ervan is de verkoop van gezonde voeding, dat Ahold onder ‘gezond leven’ indeelt. In 2014 heeft Ahold het assortiment gezonde producten met 500 items uitgebreid tot een totaal van 9341 gezonde voedingsmiddelen. In de VS deed Ahold een test met nieuwe versafdelingen, waarin zowel lokale als exotische groenten en fruit en biologische versproducten extra aandacht kregen.
Dit leidde ertoe dat in 2014 gezonde voeding een omzetaandeel had van 24,4 procent van de totale levensmiddelenverkopen bij Ahold. De retailer geeft aan dat dit jaar meer supermarkten zullen volgen. Het zal de laatste zet moeten zijn om in 2015 de doelstelling te halen van minimaal een kwart van de voedselverkopen die volgens Ahold als ‘gezonde voeding‘ kan worden aangemerkt.
Is een hoger ambitieniveau haalbaar?
De vraag is, of een retailer als Ahold op het vlak van gezonde voeding niet veel ambitieuzer moet zijn, want is daarmee dan driekwart van de voedingsmiddelen die Ahold verkoopt ongezond? “In die 75 procent van het assortiment zitten ook zuivelproducten en bepaalde soorten rijst en pasta”, nuanceert Ahold-woordvoerster Maud van Gaal.
“Gezondheid is voor ons een prioriteit en we hebben ook in het verleden al tal van initiatieven genomen”, zegt Van Gaal, die aangeeft dat Ahold de nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen voor 2020 in de tweede helft van dit jaar bekend zal maken.
Daarbij moet de retailer de ideale balans zien te vinden tussen prijs en waarde. Van Gaal: “We moeten rekening houden met de wensen en de portemonnee van de klant en we proberen de klant zo goed mogelijk te informeren over gezondere keuzes en betaalbare producten. Naast het uitbreiden van het aantal als gezond gekwalificeerde producten, zetten we ook voedingsdeskundigen in, om klanten te informeren.”
Ahold ontevreden over sociale audits huismerkleveranciers
Ahold moet ook erkennen dat vier van de duurzame doelstellingen nog achter liggen op de verwachtingen die Ahold ervan had en over één doelstelling is de retailer ronduit ontevreden: met name de verkoop van verantwoorde producten, in het bijzonder de huismerken. Eigenlijk wilde Ahold al in 2012 alle huismerkleveranciers afkomstig uit landen met een verhoogd risico op niet-duurzame of onethische productiewijzen geaudit hebben.
Die twee jaar oude doelstelling is ook vorig jaar niet gerealiseerd: “slechts” tachtig procent van die huismerkleveranciers aan Ahold Europe zijn nu op duurzaamheid en werkomstandigheden gecontroleerd en bij Ahold USA ligt dit percentage nog een stuk lager, namelijk 72 procent. Als het om voedselveiligheid gaat, zijn 97 procent van de Europese huismerkleveranciers gecontroleerd, tegen 94 procent van de huismerkleveranciers van Ahold USA.
De vier doelstellingen die nog achterlopen op schema betreft het aantal kinderen dat via Aholds Healthy Living programma een schoolopleiding krijgt, de beoogde vermindering van het aantal wegwerpzakjes dat is uitgegeven bij de kassa’s van Ahold USA, de inkoop van kritische grondstoffen als koffie, thee, cacao, soja, palmolie en vis die dit jaar eigenlijk volledig aan de in de sector geldende certificatienormen zou moeten voldoen, en het imago dat de Aholdwinkels hebben als het om gezondheid gaat. Op dit moment worden 67 procent van de Aholdwinkels gezien als de eerste of tweede gezondheidsretailer in de lokale markt.
Start nieuwe ronde inkoop eigen aandelen
Vanochtend maakte Ahold ook bekend dat de eerder aangekondigde nieuwe ronde van de inkoop van eigen aandelen van start gaat: binnen 12 maanden wil Ahold voor nog eens 500 miljoen euro aan eigen aandelen inkopen.
De jongste inkoopronde van eigen aandelen sloot Ahold eind vorig jaar af: toen kocht de retailer voor twee miljard eigen aandelen in. Voor een grootste deel werd deze aankoop gefinancierd door de eenmalige opbrengsten van de verkoop van Aholds deelneming in de Scandinavische retailer ICA.