+4,5% in vierde kwartaal
In het belangrijke vierde kwartaal haalde Ahold een totale groepsomzet van 7,29 miljard euro, dat is 4,5% meer dan in dezelfde periode van 2010. Hoewel het een omzettoename betekent van 2,5% ten opzichte van het derde kwartaal, lag het toch onder de analistenverwachtingen van Reuters (7,35 miljard euro).
In de Verenigde Staten deed Ahold het verrassend goed, zeker tegen het licht van de tegenvallende prestaties van concurrent Delhaize aldaar: Ahold USA realiseerde in het vierde kwartaal een omzetgroei van 5,5%, goed voor 4,37 miljard euro (5,89 miljard dollar). De verkoop in winkels die er al langer dan een jaar zijn, steeg 2,9%. De Amerikaanse jaaromzet groeide met 1,4% aan tot 18,03 miljard euro (25,1 miljard dollar).
In Tsjechië en Slovakije daarentegen moest Ahold klappen incasseren. Terwijl de omzet er in het derde kwartaal nog 2,4% steeg, viel die in het laatste kwartaal 3,5% terug tot 413 miljoen euro. Dankzij een sterke eerste jaarhelft klom de totale omzet toch nog met 4,8% naar 1,74 miljard euro.
Marktaandeel Nederland onveranderd
Op thuismarkt Nederland klokte de omzet in het vierde kwartaal af op 2,51 miljard euro, goed voor een stijging van 4,3%. De omzet in bestaande winkels steeg er net zoals in de VS met 2,9%. Over heel 2011 heeft Ahold de verkoop in Nederland met 4,2% zien groeien naar 10,51 miljard euro.
Daarmee groeit Albert Heijn – en in mindere mate ook zusterketens Etos en Gall&Gall – nog steeds sneller dan de markt, die volgens GfK een groei van 2,6 heeft opgetekend het voorbije jaar. Door een dip in het eerste kwartaal blijft het marktaandeel van Albert Heijn volgens Nielsen echter op 33,5% (net zoals verleden jaar) steken.
De totale groepsomzet voor 2011 eindigde met een toename van 2,5% op 30,3 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten zou dat een groei van 5,5% geweest zijn.