Van de 108 filialen die Delhaize al heeft overgedragen aan zelfstandige ondernemers, openen er al zeker 88 de deuren op zondag. De supermarktketen zet de zondagsopening in de verf met een campagne.
Ondernemers beslissen zelf
“Je Delhaize is ook open op zondag”: met deze advertentie trekt de supermarktketen de aandacht op het feit dat nu al meer dan 700 van de meer dan 800 Delhaize-winkels op zondag open zijn. Voor de zelfstandige AD- en Proxy-Delhaize winkels is zondagsopening geen nieuwigheid, en ook de meeste Shop&Go-gemakswinkels zijn op zondag open. De 128 filialen van de groep waren tot voor kort wél doorgaans op zondag gesloten – met enkele uitzonderingen op toeristische locaties en tijdens de feestdagen.
Dat verandert: een grote meerderheid van de ondernemers die een filiaal overnamen, kiezen ervoor om op zondag te openen. Het gaat nu al om minstens 88 van de 108 winkels die tot nu toe werden overgedragen, bevestigt woordvoerder Roel Dekelver aan HLN. Zelfstandige uitbaters beslissen zelf of ze op zondag een halve of een hele dag willen openen of niet. In sommige gevallen is zondagsopening niet mogelijk – in winkelcentra bijvoorbeeld – of niet interessant.
Ongelijk speelveld
Met de quasi veralgemening van de zondagsopening heeft Delhaize een bijkomende troef tegenover concurrenten die niet op zondag openen: Aldi, Lidl, de Carrefour- en Cora-hypermarkten en de winkels van Colruyt Laagste Prijzen.
Volgens Colruyt Group ontstaat er zo een ongelijk speelveld: voor zelfstandige winkels, die onder een ander paritair comité vallen dan filialen, is zondagsopening goedkoper, maar veel zelfstandigen baten intussen zelf heuse winkelketens uit met soms meer dan tien supermarkten. De groep pleit voor een herziening van de loonvoorwaarden in de verschillende paritaire comités van de retail, maar vindt daarvoor tot nu toe weinig gehoor.