Eén strategie, zes pijlers
Voor een select gezelschap van financieel analisten, die de prestaties van Ahold kritisch volgen voor beleggers, gaf het voltallige bestuur van Ahold tekst en uitleg bij de vorderingen die zijn gemaakt nu de nieuwe strategie ´Reshaping Retail at Ahold´ een jaar aan de gang is.
De zes pilaren onder de strategie ´Reshaping Retail at Ahold´ zijn onder te verdelen in drie pijlers die groei creëren (trouwere klanten, verbreding van het aanbod en geografische uitbreiding) en drie pijlers die groei mogelijk maken (eenvoud, verantwoordelijk ondernemen en mensen). Logistieke efficiëntie behoort daarbij tot de ‘enablers’, ofwel de pijlers die groei mogelijk maken.
Vollere trucks en minder lucht
Eenvoud houdt volgens Carr in dat Ahold zoveel mogelijk de systemen en operaties standaardiseert en vereenvoudigt, zonder concessies te doen aan de prestaties. “Zo zijn we erin geslaagd om de vullingsgraad van de trucks die de Albert Heijn-winkels beleveren in één jaar met vier procentpunten te verbeteren”, aldus Carr.
Daar waar de trucks die Albert Heijn bevoorraden in 2011 een vullingsgraad van 76 procent hadden – met andere woorden: ze vervoerden voor bijna één kwart lucht – is de gemiddelde vullingsgraad in de eerste drie kwartalen door nieuwe systemen en standaardisering verbeterd tot 80 procent. “Onze logistieke kosten bedragen in Nederland zo’n 140 miljoen euro”, zegt Carr. “Dit levert ons een kostenbesparing op van zo’n tien procent.”
Constante vereenvoudiging
Ahold is op die manier dus zo’n veertien miljoen euro goedkoper uit. Met een vullingsgraad van 80 procent is er evenwel nog één vijfde aan efficiëntie te winnen, ofte vele miljoenen euro’s aan potentiële efficiëntiewinst.
Volgens Carr is die efficiëntieslag niet eindig, maar gaat het hier om een constant proces van meer groei en lagere kosten, bijvoorbeeld door het gebruik van ander en minder verpakkingsmateriaal. Dat is immers allemaal goed voor het milieu (CO2-reductie) én het biedt zicht op de miljoenen euro’s aan verdere kostenreductie die nog in het verschiet liggen.