AH maakt vaart met online
Zaltbommel ligt in het verzorgingsgebied dat Ahold eerder dit jaar al aan de online operatie toevoegde. In april werd bekend dat 230.000 huishoudens in het rivierengebied ten noorden van Zaltbommel, het gebied rond Nijmegen en gebieden richting de Belgische grens ook online kunnen bestellen. In eerste instantie ging het om thuisbezorging, maar nu is ook het eerste ophaalpunt in het nieuwe werkterrein van AH.nl geopend.
Het lijkt erop dat Ahold vaart maakt met de uitbreiding van het verzorgingsgebied, want ook in Gelderse plaatsen ver buiten Nijmegen adverteert het met de mogelijkheid om online te bestellen. Zoals in abri’s in Doesburg, een stadje aan de IJssel tussen Arnhem en Zutphen: ‘Nu ook bij u in de buurt’ communiceert Albert Heijn. “Daar is nu ook thuisbezorging mogelijk, maar er is nog geen Pick Up Point”, zegt woordvoerster Rianne van der Sar.
Meer thuisbezorging, meer ophaalpunten
Over de vraag of in dit gebied binnenkort ook een afhaalpunt zal worden geopend, wil ze nog geen antwoord geven. “De thuisbezorgservice Albert.nl bereikt ongeveer 67 procent van de Nederlandse huishoudens”, zegt Van der Sar. “We proberen continu de service naar onze klanten te verbeteren. Door een nieuwe en uitgebreidere assortimenten aan te bieden, maar ook door de opening van Pick Up Points.”
Ook de vraag in hoeverre dit deel uitmaakt van een groter plan om het online verzorgingsgebied uit te breiden naar landelijke dimensies, wordt met ‘geen commentaar’ beantwoord, maar het is evident dat Ahold werkt aan een planmatige uitrol. Sinds Ahold eind 2012 aankondigde dat het online bezorging uitbreidde met delen van westelijk Gelderland, Noord-Holland en Flevoland is de online opmars van Albert Heijn gestaag gevorderd. “Door de opening vorig jaar van ons Homeshop Center in Almere hebben we meer capaciteit die we nu ook benutten”, aldus Van der Sar.
Eigen initiatief AH-franchisers
Voor enkele AH-franchisers lijkt de online uitrol niet snel genoeg te gaan en zijn daarom zelf al eerder met initiatieven begonnen, zoals in het Brabantse Nuland en in Midden- en Noord-Limburg. Hun sites zien eruit alsof ze door de Albert Heijn centrale in Zaandam worden aangestuurd, maar dit is niet het geval: “Dat zijn websites van AH-ondernemers die daar zelf de verantwoordelijkheid voor dragen”, zegt Van der Sar. “Ook zijn ze zelf logistiek verantwoordelijk voor de bezorging.”
Toch is deze online vrijheid opmerkelijk. Ahold staat immers bekend om zijn harde franchise en strikte regels over de manier waarop de merken extern worden gecommuniceerd. Waarom is dit dan wel toegestaan? Van der Sar: “Op afspraken met individuele ondernemers kan ik niet ingaan. Die sites bestaan al langer en ze zijn zelf verantwoordelijk daarvoor. Ons beleid is erop gericht om met de franchisers samen te werken, zoals we nu ook laten zien in Zaltbommel.”