De echte ‘prijs’: een duur abonnement
Door het ‘succes’ van de nep-campagne, die de sociaalnetwerksite vanochtend overspoelde, voelde de Belgische Colruyt-keten zich genoodzaakt om klacht in te dienen tegen het bedrijf dat de domeinnaam colruyt.us registreerde. Het is echter nog maar de vraag of die klacht veel zal uithalen, want volgens de eerste gegevens zit een Pakistaans bedrijf achter de fraude.
De ‘Facebookactie’ vraagt de pagina te delen, en daarna een bedankingsbericht te posten. Vervolgens komt de aap evenwel uit de mouw: de consument wordt gevraagd een SMS te sturen naar een verkort nummer, waarmee hij onbewust intekent op een duur abonnement, dat via de eigen mobiele operator wordt verrekend. Het bericht is zelfs voorzien van een valse teller, waarop men zogezegd ziet hoeveel vouchers nog beschikbaar zijn.
Een kleine tip om zo’n misbruik te herkennen: als een Belgische of Nederlandse retailer een bericht in een bedenkelijk Nederlands plaatst (“Colruyt geeft bonus vouchers verjaardag vieren”), is dat bericht maar zelden echt…