Supermarktketen Albert Heijn en Jumbo domineren de Nederlandse markt met meer dan de helft van het marktaandeel. Dat blijkt uit de cijfers van het IRI Nederland, dat de marktaandelen berekent op basis van de omzetcijfers.
Daling bij huismerken
Zowel Jumbo als Albert Heijn hebben in 2015 hun marktaandeel zien stijgen. Bij Albert Heijn was er een groei van 0,8 procent naar 35,1 procent. Bij Jumbo was de groei sterker: daar ging het marktaandeel de hoogte in van 14,0 procent naar 17,4 procent. Een groot deel van die groei was wel te danken aan de overname van C1000 en de omvorming van die winkels naar Jumbo. Het marktaandeel van andere ketens bleef ongeveer stabiel.
De totale omzet van de Nederlandse supermarkten kwam in 2015 uit op 35,9 miljard euro. Dat is een stijging van 4,6 procent, die deels te verklaren is door het feit dat 2015 53 weken telde. Zonder die extra week zou de omzet met 2,5 procent de hoogte in zijn gegaan. Dat is nog altijd beduidend beter dan de groei over 2014, toen amper 0,3 procent.
Opmerkelijk is dat de rol van het huismerk in 2015 gedaald is. De huismerken waren vorig jaar goed voor 26,9 procent van de totale omzet. Dat is een daling van 0,3 procent ten opzichte van een jaar eerder en tevens het laagste aandeel in de laatste vier jaren. Promoties worden wel steeds belangrijker, met een omzetaandeel van 19,8 procent. Een jaar eerder was dat nog maar 19,3 procent.