Albert Heijn hanteert in Nederland over het algemeen lagere prijzen dan in haar Belgische winkels. Toch zijn bepaalde producten, met name binnen de categorie drogmetica, net goedkoper in België.
Verschil van 2,1%
Een en ander blijkt uit een onderzoek naar de prijzen van dataspecialist Daltix in opdracht van Distrifood. Gemiddeld zijn de Nederlandse AH-vestigingen 2,1% goedkoper (inclusief btw en exclusief promoties) dan de Belgische. De prijsvergelijking betreft een assortiment van ruim 12.500 producten die de supermarktketen in beide landen verkoopt.
De prijsverschillen situeren zich zowel bij de huismerken als bij de A-merken. Dat de retailer globaal gesproken duurder is in België, neemt niet weg dat er uitzonderingen zijn, vooral bij de baby-, verzorgings- en hygiëneproducten. Merken zoals Nivea, Dove, Always, Zwitsal, Oral-B en Pampers blijken net een stuk goedkoper in België, stelt het onderzoek.
Het is intussen tien jaar geleden dat Albert Heijn naar België kwam. Toen opende de supermarktketen een eerste vestiging in het centrum van Brasschaat. Nu zit de Nederlandse keten al aan een zestigtal winkels in ons land.