Achter deuren, lamellen of in automaten
AH presenteert het tabaksassortiment in deze winkels niet meer zichtbaar, maar test diverse afdekkingen zoals gesloten deuren, lamellen en automaten. Zo wil de keten ervaren wat voor klanten en medewerkers het beste werkt. AH deelt de resultaten met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
Ongeveer een kwart van de consumenten in Nederland koopt tabaksproducten bij de boodschappen. Albert Heijn wil klanten keuze blijven bieden, maar tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de groeiende maatschappelijke wens om anders met de tabaksverkoop om te gaan. Aanleiding voor de proef is een motie die de Tweede Kamer heeft aangenomen, om te komen tot een convenant tussen het ministerie van VWS en de supermarkten over het uit het zicht verkopen van tabak.
Albert Heijn steunt dit jaar tevens “Stoptober”, een campagne waarin rokers en niet-rokers elkaar helpen om 28 dagen te stoppen met roken. De keten steunt de campagne met infomateriaal op de servicebalie en brengt Stopober bij de medewerkers onder de aandacht, met onder andere een Facebookpagina met informatie en tips over stoppen met roken.