Aldi en Tesco achterna
Het gaat zowel om huismerken als A-merkproducten, terwijl ook leveranciers van vers en diepvries op de nieuwe manier moeten gaan leveren. Van fabrikanten wordt verwacht dat deze gaan leveren in dozen die precies voldoen aan de eisen van Albert Heijn op het gebied van grootte en uitstraling. In totaal denkt AH twee jaar nodig te hebben voor de invoering van de nieuwe logistiek, maar de eerste dozen worden al op korte termijn verwacht.
De verkoop uit dozen was in Nederland tot nu toe voorbehouden aan prijsvechters als Aldi en Lidl. De methode biedt AH echter mogelijk een grote kostenbesparing op de winkelvloer. Vakkenvullers hoeven niet langer ieder product apart neer te zetten, maar kunnen dit voortaan doos na doos doen. Daardoor is er aanzienlijk minder tijd nodig om een schap te vullen. AH verwacht dat ook derving en breuk door de nieuwe manier van leveren zullen worden teruggedrongen, terwijl het mogelijk ook gaat leiden tot meerverkoop.
Volgens de marktleider onder de Nederlandse supermarkten wordt het systeem internationaal al door ketens als Tesco, Sainsbury’s, Carrefour en Rimi gebruikt en zijn daar de resultaten goed.