Voor het vijfde opeenvolgende jaar won Albert Heijn marktaandeel in Nederland, terwijl uitdager Jumbo zijn aandeel zag dalen. Ook Plus wint, de harddiscounters Aldi en Lidl stagneren.
De factor Jan Linders
In 2023 steeg het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland van 36,7% naar 37,1%, blijkt uit zopas gepubliceerde cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen IQ. De marktleider weet al voor het vijfde opeenvolgende jaar marktaandeel te winnen. Die winst is voor een groot deel toe te schrijven aan expansie: de retailer voegde 38 winkels toe aan zijn portfolio en klokt af op 1.192 filialen. Een belangrijke factor was de overname van de Zuid-Nederlandse keten Jan Linders.
De Nederlandse nummer twee, Jumbo, zag het marktaandeel dalen van 21,4% naar 21,1%, ondanks de opening van 11 bijkomende filialen. Eind 2023 had Jumbo 696 supermarkten. Op grote afstand volgt Plus, de derde supermarktketen in het land: die kreeg er vorig jaar 54 winkels bij door de ombouw van Coop-filialen en heeft nu 398 winkels. Het marktaandeel steeg daardoor van 6,8% naar 7,8%.
Moeilijk jaar voor harddiscounters
Plus is lid van Superunie, de alliantie die nog heel wat regionale en familiale supermarktketens groepeert in Nederland. Die groep zag door het wegvallen van Jan Linders het aantal winkels terugvallen van 1645 naar 1571, maar het marktaandeel steeg wel licht: van 25,9% naar 26%. Prijsvechters als Dirk en Nettorama presteerden sterk – maar ze geven geen apart marktaandeel vrij.
Voor de harddiscounters is het vechten in Nederland: ze konden vorig jaar geen bijkomende vestigingen openen. Lidl stagneert op een marktaandeel van 10,6% met 438 filialen, Aldi verloor lichtjes aandeel van 5,4 naar 5,2%, met 485 filialen. In totaal realiseerden de Nederlandse supermarkten een omzet van 50,1 miljard euro: een record, met dank aan de inflatie.