Plotse beslissing?
Als ‘AH to go’ in Duitsland inderdaad ‘on hold’ zou worden geplaatst – zoals de Duitse zakenkrant Handelsblatt suggereert – dan zou dat een wel heel urgente beslissing zijn. Een maand geleden opende Albert Heijn immers nog de zesde AH to go-winkel in Duisburg.
Volgens het Handelsblatt zou Ahold desalniettemin “de aanval op de Duitse markt afremmen”. Dit zou een gevolg zijn van “een duidelijke winstdaling op de Nederlandse markt.” Ahold-chef Dick Boer zou ook hebben gezegd “dat de opening van verdere winkels zou stoppen, om eerst het Nederlandse bedrijf weer op toeren te krijgen.”
AH ontkent: “puur interpretatie”
Albert Heijn zelf ontkent de geruchten. “Het bericht in Handelsblatt berust puur op een interpretatie van een journalist”, zegt AH-woordvoerster Dagna Hoogkamer. “Mogelijkerwijs doordat gisteren is gezegd dat we de focus gaan leggen op het aanpassen van AH to go-winkels in Nederland, omdat veel winkels uit ons netwerk nog niet zijn aangepast aan de laatste vernieuwingen.”
Dit houdt volgens Hoogkamer evenwel zeker niet in dat de operatie in Duitsland, zo vlak na de opening van de zesde winkel, wordt bevroren. “We hebben in Duitsland nu zes winkels op zeer diverse locaties (vlakbij een busstation, in het centrum van een stad, in een kantooromgeving, in een metrostation, in een treinstation en in een winkelcentrum) en we blijven daar bouwen aan ons netwerk“, aldus de woordvoerster.
Duitsland als veredelde hobby
Dat dit gerucht ontstaat, berust op een breed gevoel van scepsis over de haalbaarheid van Aholds Duitse avontuur. Met kleine winkeltjes is het onmogelijk een degelijke positie te bouwen in die grote markt, dus blijft dit initiatief vooral een veredelde hobby van het management van Albert Heijn. Dat is het gevoel dat leeft en aan Albert Heijn de eer om het te logenstraffen.
Toch is het gevoel van scepsis alleszins begrijpelijk, gezien de jaarcijfers die Ahold gisteren heeft gepubliceerd. Daaruit blijken enkele topprioriteiten voor het management van Albert Heijn, en die is niet het minst het herstel van de gemiddelde besteding per klant die bij de marktleider over de vloer komt.
Daarnaast vergt de broze relatie met de franchisers en uiteraard de bouw van de online ‘supply chain’ de nodige aandacht. Over de grens is voor Albert Heijn de uitbouw van de operatie in België veel belangrijker dan het Duitse dossier. In België is het zaak om zo snel mogelijk naar de vijftig vestigingspunten te groeien, maar dat valt vooralsnog niet mee.
Ahold schaaft aan de formule
Volgens Albert Heijn verandert er dus helemaal niets aan de prioriteitenstelling met betrekking tot de Duitse operatie. Hoewel AH to go geen track record heeft van snelle uitbreiding door de Albert Heijn-organisatie zelf, schaaft Ahold wel aan de formule. Vandaar de vernieuwingen die het doorvoert.
“Daarbij gaat het dan om de vernieuwingen zoals je die bijvoorbeeld terugziet in onze winkel in het AMC“, zegt Hoogkamer. “In deze winkel kunnen klanten terecht voor een vers ontbijtje, een gezonde lunch of een lekkere snack, maar ook voor ingrediënten voor de avondmaaltijd, zoals voorgesneden groenten, pasta of een stoommaaltijd. Daarnaast bieden we een aantal basisproducten, zoals tandpasta en deodorant.”