Supermarktketen Albert Heijn gaat met Hiku een koelkastmagneet testen waarmee barcodes kunnen gescand worden, waarna de producten onmiddellijk op het online boodschappenlijstje worden geplaatst.
Test bij 200 klanten
In een eerste fase gaat Albert Heijn tweehonderd klanten uitnodigen om het toestel uit te testen. De uitnodiging wordt verstuurd naar klanten die regelmatig online bestellen, maar ook naar klanten die dat nooit eerder deden. Zij kunnen niet enkel barcodes scannen met het toestel, maar ook via een microfoon inspreken welke producten ze willen aankopen. Daarna kan die klant zijn bestelling gewoon afronden op de website of de app van Albert Heijn.
Met de test wil Albert Heijn uitzoeken of klanten van de keten wel nood hebben aan het toestel en of ze het handig vinden. Is dat het geval, dan wordt het gadget later mogelijk ook op grote schaal uitgerold.
Albert Heijn is trouwens niet de enige keten die gebruik maakt van de Hiku, want het bedrijf heeft ook al samenwerkingen met ketens in de Verenigde Staten, Australië, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. In dat laatste land wordt het toestel gebruikt door Chronodrive, onderdeel van Auchan, waar het de naam Izy heeft meegekregen. In de Verenigde Staten werkt Hiku dan weer samen met Walmart.