Op de Nederlandse thuismarkt ontvangt Albert Heijn een B Corp-certificering. De supermarktketen haalde genoeg punten in de domeinen bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap.
“Wat er allemaal nog mogelijk is”
“We verwelkomen Albert Heijn Nederland van harte in de B Corp community en kijken, omdat B Corp certificering draait om voortdurende verbetering, uit naar de volgende stappen in hun duurzaamheidsreis”, zegt Tessa van Soest, directeur van B Lab Benelux. Ook Albert Heijn ziet het als een aanmoediging om op de ingeslagen weg verder te gaan, want “hoe meer je weet en leert, hoe meer je je ook beseft wat er allemaal nog mogelijk is”, reageert CEO Marit van Egmond.
Om als B Corp te certificeren moet een organisatie minimaal 80 (van de maximaal 200) punten behalen in een assessment van B Lab. Tijdens dit traject wordt gekeken naar de impact van een bedrijf op vijf pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Albert Heijn Nederland behaalde 97,9 punten.
Daarnaast moet elk gecertificeerd bedrijf in zijn statuten verankeren dat het de impact van zijn handelen op alle stakeholders afweegt. Om de certificering te behouden, moeten de bedrijven bovendien elke drie jaar hun certificering hernieuwen. Wereldwijd hebben ruim 9.000 bedrijven het certificaat ontvangen.