Albert Heijn lanceert in z’n app een persoonlijke assistent die gebruik maakt van generatieve AI. “Mijn AH Assistent” inspireert klanten met recepten, productsuggesties en praktische tips voor het koken of het bewaren van gerechten.
Intelligente chatbot
“Mijn AH assistent” is een chatbot die antwoord geeft op vragen die met eten en koken te maken hebben. Albert Heijn is hiermee de eerste Nederlandse supermarktketen die GenAI integreert in de dienstverlening via de app. De assistent is nieuw en weet nog niet alles, maar hij Ieert snel en wordt steeds slimmer, zegt de retailer. GenAI vertaalt ook de Mijn AH app naar het Engels, om in te spelen op de behoeften van internationale gebruikers. Andere talen volgen in de nabije toekomst.
Een andere door GenAI aangedreven functionaliteit is Scan & kook, waarmee klanten recepten ontvangen op basis van een foto van ingrediënten. Die is na testen met klanten verder geoptimaliseerd en volledig geïntegreerd in de app, voor een nog makkelijker gebruik bij het boodschappen doen en koken.
4,5 miljoen gebruikers
“De introductie van Mijn AH assistent is een belangrijke stap vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor Iedereen.”, aldus Marit van Egmond CEO bij Albert Heijn. “Met generatieve AI zijn wij in staat om toepassingen te ontwikkelen die onze klanten van meer gemak en inspiratie voorzien in hun dagelijkse routines.”
Mijn AH assistent is vanaf maandag 11 november beschikbaar voor klanten in de Mijn AH app, die z’n vijftiende verjaardag viert en nu al meer dan 4,5 miljoen actieve gebruikers heeft.