Supermarktketen Albert Heijn begint een eigen online tv-zender onder de naam Appie Today, die programma’s over eten en trends zal brengen. Het Zaanse bedrijf is naar eigen zeggen het de eerste supermarkt ter wereld die met zo’n project uitpakt.
Medewerkers in de hoofdrol
Voorlopig zullen de filmpjes enkel te zien zijn op externe kanalen, zoals YouTube, maar Albert Heijn gaat dit jaar ook nog een eigen videoplatform ontwikkelen. Een aantal van de programma’s lopen al enkele weken: daarbij valt het op dat het veelal over korte shows van slechts enkele minuten gaat. In één van die programma’s speelt vakkenvuller Sjoerd, bekend van Down for Dummies en De Laatste Downer, de hoofdrol. Hij gaat in Blij met Sjoerd op zoek naar leuk nieuws.
Ook de andere programma’s worden voornamelijk gemaakt met de hulp van medewerkers en klanten. Albert Heijn hoopt dankzij het online aspect vooral jonge kijkers aan te trekken, zonder tussenkomst van de klassieke media. “Wij laten zien wie we zijn en wat we doen”, zegt een woordvoerder van Albert Heijn. “Mensen die trots zijn op hun Appie. Dat kunnen klanten, telers of medewerkers zijn. Deze verhalen van echte mensen zie je straks overal terug, op televisie, intern en online. We denken dat dit past in de tijdgeest van transparantie en interactie.”