In Vlaanderen en Brussel blijven Albert Heijn en Delhaize de supermarktketens met het grootste plantaardige aanbod. Colruyt steekt Carrefour voorbij, bij de discounters doet Lidl nipt beter dan Aldi.
Miniem verschil
Het totaal aantal plantaardige producten in de schappen is het meest gegroeid bij Aldi (+23%) en Delhaize (+13%), blijkt uit onderzoek door BE Vegan en ProVeg België, dat ook al plaatsvond in 2019 en 2022. Albert Heijn staat al voor de derde keer op de eerste plaats, maar het verschil met Delhaize is miniem: binnen de categorie zuivelvervangers stoot Delhaize Albert Heijn zelfs van de eerste plaats.
Voor het eerst scoort Colruyt beter dan Carrefour, vooral dankzij de uitbreiding van het aantal kant-en-klare plantaardige maaltijden. Ook met vlees- en visvervangers maakt Colruyt een inhaalbeweging: het aanbod steeg met 30% sinds 2022, bij plantaardige charcuterie en worst is het zelfs verdubbeld. Veel vegetarische producten zijn sinds 2022 ook volledig plantaardig geworden.
Prijs is drempel
Ook bij Lidl en Aldi zijn zowel het aanbod als de prijszetting van plantaardige producten verbeterd. Sinds mei 2024 is er bij Lidl zelfs geen prijsverschil meer tussen plantaardige en dierlijke producten. Prijs is een van de belangrijkste drempels die mensen ervan weerhoudt om plantaardig te gaan eten, bleek uit een iVOX-peiling begin dit jaar.
Het onderzoek kadert binnen een Europees project, getrokken door de Albert Schweitzer Foundation, waarbij ook in Duitsland, Tsjechië, Portugal en Polen gekeken werd naar het vegan aanbod in de grootste supermarkten. In België werden Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl vergeleken in vijf steden: Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt en Kortrijk. De studie focust op vijf productcategorieën: vlees- en visvervangers, zuivelvervangers, kant-en-klare maaltijden, sauzen en spreads, koekjes, chocolade en snacks.