RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn opent groot distributiecentrum voor vers

icon
Food4 april, 2014

SFC versnelt ook de online versketen

Omdat de huidige verslogistiek van Albert Heijn zowel de fysieke retail als de online bestellingen bedient, zal het nieuwe verscentrum ook de online versketen versnellen. Snellopende versproducten zoals groenten en fruit zullen niet via het verscentrum naar de winkels stromen, omdat deze logistieke keten volgens Albert Heijn al is geoptimaliseerd.

 

Het nieuwe centrum komt er in samenwerking met Norbert Dentressangle, dat verantwoordelijk zal worden voor de logistieke flow van versitems als deli, kaas, salades, vlees, vis, gemaksmaaltijden en –componenten, verse sappen en gebak.

 

Beide partijen kennen elkaar al vanuit een samenwerking in non-food en in de diepvrieslogistiek. Norbert Dentressangle haalt voor Albert Heijn de goederen op bij diepvriesleveranciers en belevert ruim 500 Albert Heijn winkels vanuit een eigen diepvriesdistributiecentrum in Tilburg. De overige Albert Heijn-winkels belevert Norbert Dentressangle vanuit een diepvriesdistributiecentrum in Hoogeveen.

 

Groter en sneller

Deze samenwerking wordt nu uitgebreid naar koelvers, omdat volgens Albert Heijn de huidige versketen die vanuit twee landelijke verscentra in Nieuwegein en Utrecht loopt, aan vernieuwing toe is. Het aantal Albert-Heijnwinkels – en daarmee de stroom versgoederen – is de afgelopen jaren gegroeid.

 

Beide landelijke verscentra komen in capaciteitsproblemen als de stroom verse items in de toekomst nog verder zal groeien. Om op deze capaciteitsgroei voorbereid te zijn, maar ook om de steeds grotere stroom versproducten sneller naar de winkels te kunnen sturen, bouwt Albert Heijn samen met Norbert Dentressangle het grote nieuwe verscentrum.

 

Leveranciers beleveren verscentrum direct na productie

In tegenstelling tot diepvries, waar Norbert Dentressangle zelf de producten bij de leveranciers ophaalt, zal het nieuwe verscentrum wel door de verschillende versleveranciers van Albert Heijn worden beleverd, waarna de logistiek dienstverlener verder de regie houdt over de logistieke efficiëntie.

 

“Het idee achter het SFC is, dat leveranciers hun producten direct na productie naar het SFC brengen“, stelt Albert Heijn in een persbericht. “Dit biedt als voordeel dat er minder voorraad nodig is, dat het aantal transportbewegingen gereduceerd wordt en dat versproducten sneller in de winkels liggen. Daarnaast ontvangen winkels straks alle producten uit dezelfde categorieën bij elkaar, waardoor medewerkers gemakkelijker de schappen kunnen vullen.”

 

Aanzienlijke tijdwinst

Versere producten zijn in het belang van shopper en retailer, want verspilling en derving worden hierdoor gereduceerd. Hoe veel sneller de verse waren de schappen bereiken, daarover kan woordvoerster Anoesjka Aspeslagh niets specifieks zeggen: “Het verschilt erg per product, maar voor diverse producten zal de winst in houdbaarheidsdatum aanzienlijk zijn, zelfs tot meerdere dagen.”

 

Over de totale investering en wie hoeveel betaalt wil Aspeslagh geen uitspraken doen. Ook de vraag of het nieuwe verscentrum door Ahold wordt geleased of dat het (deels) eigendom wordt, kan niet worden beantwoord. Aspeslagh hierover: “De vastgoedconstructie die zal worden gebruikt is nog onderwerp van gesprek tussen Albert Heijn en Norbert Dentressangle.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food9 mei, 2025
    Auchan herstructureert in Spanje: 25 Alcampo-winkels moeten dicht

    De Franse groep Auchan zet het mes in zijn Spaanse dochterketen: 25 Alcampo-supermarkten gaan dicht en meer dan 700 banen staan op de tocht. Shoppers verkiezen kleinere gemakswinkels, zegt de retailer.

  • icon
    Food9 mei, 2025
    Lidl plant 80 nieuwe Belgische supermarkten tegen 2038

    De bouw van een nieuw distributiecentrum in Herentals ondersteunt de ambitieuze groeiplannen van Lidl in België: aan een ritme van zes winkelopeningen per jaar komen er tegen 2038 netto 80 winkels bij.

  • icon
    Food9 mei, 2025
    Akkoord over zondagsopening lijkt nog ver weg bij Carrefour

    Onderhandelingen bij Carrefour over de opening van 81 filialen op zondagochtend, verlopen stroef. De vakbonden verkiezen gelijke voorwaarden voor alle geïntegreerde supermarktketens, maar een sectorakkoord is weinig waarschijnlijk.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN