Drie jaar ervaring met aparte schappen
Albert Heijn startte in 2012 met de ramadanschappen, waarin producten die op de moslimklanten waren afgestemd werden gebundeld. Het eerste jaar werd de formule onder de hoofding ‘Alles voor de Ramadan. Gewoon bij Albert Heijn’ in veertig winkels gestart. Het jaar nadien waren ze aanwezig in 220 winkels, en vorig jaar al in 253.
De ingreep was ook gefundeerd: het aantal moslims in Nederland wordt op iets minder dan een miljoen geschat. Bovendien geven ze tijdens hun vastenmaand meer uit dan gebruikelijk. Het onderzoeksbureau Motivaction sprak voor 2013 over een wekelijkse besteding aan voeding van 135 euro per week, waar dit in de andere weken 90 euro was.
Keten levert nu grotere verpakkingen
Toch stopt Albert Heijn nu met de ramadanschappen. “We waren niet zo tevreden over het display omdat het vaak wat rommelig oogde in de winkel en het assortiment niet optimaal aansloot op de behoefte van de klant”, zei woordvoerster Dana Hoogkamer aan Nu.nl.
Dit betekent niet dat Albert Heijn tijdens de ramadan geen initiatieven meer neemt. Zo gaat de keten vanaf dit jaar in een 150-tal winkels een tiental voedingsproducten in bulkverpakkingen aanbieden en zullen andere voedingswaren in een grotere hoeveelheid beschikbaar zijn om te kunnen inspelen op de lokale vraag.