Zalm is favoriet
Albert Heijn is naar eigen zeggen wereldwijd de eerste supermarkt die op deze grote schaal ASC-zalm aanbiedt in zijn winkels. Dit is een resultaat van de 5-jarige samenwerking met het Wereld Natuur Fonds (WNF).
Steeds meer consumenten hebben vis op het weekmenu staan en daarbij is zalm favoriet, ziet Albert Heijn. Zo’n 45% van alle verse visverkopen is zalm en op ah.nl staan ruim 500 recepten met vis.
ASC-verantwoorde viskweek
ASC staat voor Aquaculture Stewardship Council, een onafhankelijke internationale non-profitorganisatie die een certificeringsprogramma voor verantwoorde viskweek beheert en verder ontwikkelt. Vis met dit keurmerk komt uit kwekerijen die hun invloed op water, natuur en milieu beperken, goed zorgen voor medewerkers en rekening houden met de omwonenden.
”Zalmkweek is de snelst groeiende tak van voedselproductie ter wereld. Vandaar dat het belangrijk is om via het keurmerk ASC eisen te stellen aan deze sector en de negatieve gevolgen daarvan voor mens en natuur tegen te gaan”, aldus Elies Arps, Sr. Adviseur Markten WNF.
Het verduurzamen van het visschap is een van de initiatieven van Albert Heijn om de eigen merken duurzamer te maken. De afgelopen jaren is het totale eigenmerkassortiment onder de loep genomen. Samen met leveranciers en certificerende instanties hebben inmiddels duizenden producten een duurzame stap gezet voor mens, dier of milieu. In het boekje ‘Stap voor stap een duurzamer assortiment’ op de website van Albert Heijn staan de resultaten.