In de labowinkel van Albert Heijn in Hoofddorp test de supermarktketen de app ‘Vind mijn product’. Met die app kunnen shoppers navigeren en producten lokaliseren binnen de winkel.
App om producten te vinden
In de nieuwe app kunnen klanten testwinkel sinds deze week het product intypen dat ze zoeken, waarna de app hen de weg wijst. De proef loopt 12 weken en kwam tot stand met Signify, het vroegere Philips Lighting. Slimme verlichting speelt dan ook een sleutelrol in de nieuwe tool: elke lamp in de winkel stuurt een unieke code uit, die door de camera op de smartphone wordt opgevangen. Zo kan de exacte locatie van de telefoon worden bepaald op een digitale plattegrond van de winkel. Alle gegevens over wat waar in de winkel staat, zijn dan weer in de app opgeslagen.
Met de proef wil Albert Heijn naar eigen zeggen extra gemak en keuze bieden bij het boodschappen doen, maar er zijn ook voordelen voor de retailer zelf aan verbonden: met het Interact Retail Indoor navigatiesysteem van Signify worden ondertussen (anonieme) gegevens verzameld, zoals de looproutes van klanten en waar ze naar op zoek gaan. Volgens het verlichtingsbedrijf kan het zo inzicht bieden in de effectiviteit van marketingcampagnes in de winkel en kunnen helpen de winkelindeling te optimaliseren. De toepassing is binnenkort ook te zien en zelf uit te proberen in retailhub, het unieke retailkenniscentrum van RetailDetail in Antwerpen.