Na de “transparante kip” van Carrefour komt Albert Heijn nu met blockchain-fruitsap: klanten kunnen een QR-code op de verpakking van het sinaasappelsap van het AH-huismerk scannen om de hele weg van het sap te volgen.
Als bewijs van duurzaamheid
In samenwerking met leverancier Refresco wordt elke stap die het fruitsap van het huismerk van Albert Heijn aflegt, van sinaasappel tot in de supermarkt, vastgelegd in de ‘blockchain’. Dat is een beveiligd databanksysteem waarin elke stap in een ketting kan worden toegevoegd en opgeslagen. Het sinaasappelsap heeft een duurzaamheidslabel van Rainforest Alliance: wat dat concreet inhoudt is nu ook transparant te verifiëren door elke consument. Wie de QR-code scant komt alles te weten over de oorsprong van de fles die hij in handen heeft, van wanneer de sinaasappelen zijn geplukt tot welke smaak- en kleurtesten het sap bij Refresco heeft ondergaan.
Het is de bedoeling om klanten zich er zo zelf van te laten vergewissen dat het sap aan alle vereisten voldoet en op een duurzame manier is geproduceerd. “Transparantie in de keten wordt steeds belangrijker”, aldus commercieel directeur Marit van Egmond. “Wij kennen alle stappen die onze producten ondergaan om zeker te zijn dat ze geproduceerd worden met respect voor mens, dier en het milieu. We willen die stappen ook aan onze klanten tonen, op een open en transparante manier.”
De blockchain-toepassing is ook interactief: klanten kunnen de boeren die voor onderaannemer LDC Juice in Brazilië de sinaasappels kweken een complimentje sturen of zelfs een foto met het sap om hen te bedanken via de Like2Farmer-functionaliteit. Het is de eerste keer dat Albert Heijn en Refresco blockchain-technologie gebruiken.