AH wil prijsimago verbeteren ten opzichte van Lidl
De prijsverlagingen worden aangekondigd door AH-directeur Sander van der Laan in een interview met AD. Het gaat vooral om A-merken, zoals Lipton, Douwe Egberts, Honig en Koopmans. Van der Laan zegt dat AH met de actie de betaalbaarheid van de keten wil onderstrepen. “Klanten hebben bij ons vooral het gevoel duurder uit te zijn dan uit de kassabon blijkt. Daarom onderstrepen we nu de betaalbaarheid’, zo zegt hij in de krant.
Volgens onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK is het verklaarbaar dat Albert Heijn vooral naar Lidl kijkt op dit moment. Het marktaandeel van deze prijsvechter is de afgelopen jaren geëxplodeerd en aan deze groei lijkt maar geen einde te komen. Het afgelopen jaar heeft Lidl er 360.000 huishoudens bijgekregen als klant. “Die komen vaak uit de harde kern van trouwe klanten van Albert Heijn”, aldus Holla.
In het interview noemt Van der Laan Lidl zelfs bij naam. “Wij zien dat met name Lidl een heel stevige ontwikkeling doormaakt. Als marktleider kunnen wij niet stilzitten en dat laten gebeuren. We zien dat de klant acties en voordeel zoekt.” Het is derhalve opmerkelijk dat de prijsverlagingen vooral A-merken betreft, aangezien dat producten zijn die Lidl in Nederland niet of nauwelijks verkoopt en waardoor prijsvergelijkingen lastig zijn.
Onketent AH nieuwe prijzenoorlog?
De actie van AH doet denken aan de reeks prijsverlagingen in 2003, die het begin vormden van de prijzenoorlog die enkele jaren lang zou woeden en die uiteindelijk het Laurus-concern de kop zou kosten. Ook nu zeggen concurrenten in koor dat ze de ontwikkelingen bij AH nauwlettend gaan volgen. Ketens met een laagsteprijsgarantie, zoals Jumbo, zeggen in actie te komen indien noodzakelijk. Hoogvliet zegt altijd de prijsafstand met AH te bewaken: “We zullen meegaan als Albert Heijn haar prijs verlaagt.”
Zelf denkt Van der Laan niet dat de prijsverlagingen tot een nieuwe prijzenoorlog leiden, omdat de uitgangssituatie anders is: “Dit verandert niets aan onze positie in de markt. Qua prijzen zitten we in het midden en blijven we in het midden zitten. Daarom denken we dat dit de markt niet in beweging zal brengen.”