Kwart drinkt maandelijks alcoholvrij bier
Volgens Nederlandse Brouwers drinkt 45 procent wel eens alcoholvrij bier. In 2011 was dat nog maar 26 procent. 24 procent drinkt het minstens één keer per maand. Dat is een stijging van 7 procent ten opzichte van 2014.
Daarnaast doen ook de biermixen, zoals radler, het steeds beter. 43 procent van de bierdrinkers zou dit soort bier al eens drinken. 29 procent drinkt het zelfs minstens één keer per maand. Een jaar geleden was dat nog maar 18 procent. Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek, dat Nederlandse Brouwers hield bij 1.000 bierdrinkende Nederlanders.
Nog opvallender is het succes van speciaal bier: 78 procent van de bierdrinkers drinkt af en toe speciaal bier. Dat is voor een groot stuk te danken aan de beleving rond bier, die de voorbije jaren een stuk belangrijker is geworden. Het meest populaire speciaal bier is witbier: het wordt door 39 procent van de ondervraagden gedronken.
Pils blijft toch het populairst
Pils blijft het meest populaire bier, maar moet wel een daling toegeven ten opzichte van 2014. Toen dronk 82 procent het minstens één keer per maand. In 2015 was dat nog maar 80 procent.
“We zien steeds vaker dat consumenten bewust en op een verantwoorde manier genieten van een glas bier”, zegt Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers. “Naast een duidelijke stijging van de afzet van speciaalbier, groeit ook de consumptie van alcoholvrij en laag alcoholisch bier – zoals radler. Consumenten kiezen bewust voor een bier dat bij een specifiek moment past.”
Volgens het onderzoek is het aantal Nederlanders dat minimaal één keer per maand drinkt met 2 procent gestegen naar 47 procent. Bij mannen is dat 67 procent, bij vrouwen slechts 28 procent. Al is het aantal bij vrouwen wel met 4 procent gestegen, terwijl het bij mannen stabiel is gebleven ten opzichte van een jaar eerder.
De totale bierafzet van de leden van Nederlandse Brouwers is in 2014 met 3 procent gestegen naar 11,5 miljoen hectoliter. Dit terwijl de totale markt met ruim anderhalf procent is gedaald.