RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Thrive
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alcoholvrij sportbier Thrive koestert internationale ambities

icon
Food3 april, 2024
Laurens D'Hoore, Thrive

Drie jaar geleden lanceerde Laurens D’Hoore met Thrive het eerste herstelbier ter wereld. Vandaag ligt het merk al bij grote retailers in de rekken, straks moet het buitenland volgen: “We willen dé referentie worden, zoals Red Bull voor de energiedranken.”

Gezond bier met proteïnen

Als toegewijd sporter en triatleet dronk D’Hoore zelf vaak alcoholvrij bier: “Voor mij is dat smaakvol en dorstlessend, aantrekkelijker dan een frisdrank. Daarnaast dronk ik ook proteïneshakes. Dus vroeg ik me af: waarom bestaat er geen bier als hersteldrank voor na het sporten? Een bier dat uiteraard alcoholvrij is, maar waar je ook koolhydraten en proteïnen uit haalt? Zo ontstond het idee om een gezond bier met proteïnen te ontwikkelen.”

Een achtergrond in de bierwereld had de ondernemer niet: “Ik heb rechten gestudeerd, ben M&A-advocaat geweest en heb voor een investeringsfonds gewerkt. Dat bleek een goede leerschool om zelf te gaan ondernemen.” Het bier ontwikkelde D’Hoore in samenwerking met het Leuven Institute for Beer Research, het innovatiecentrum voor brouwen van de KU Leuven.

Breder doelpubliek

Het resultaat? Een verfrissende IPA-smaak met 10 gram proteïnen in een blikje. Na de lancering in 2021 kreeg het product al snel tractie. Thrive kon opschalen, mensen aanwerven en groeikapitaal aantrekken: een kapitaalronde vorig jaar leverde 1,1 miljoen euro op. Onder andere de familie Swerts, de familie achter Soudal, investeerde mee.

Naast het eerste alcoholvrije bier met proteïnen heeft Thrive eind vorig jaar een tweede variant gelanceerd: Thrive Play is laag in calorieën en bevat 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines B en D. “Hiermee mikken we op een breder doelpubliek en meer consumptiemomenten: niet meer enkel na het sporten. Zo evolueert Thrive van sportbier naar een merk van alcoholvrije, gezonde, functionele bieren. Op termijn kunnen er nog varianten bij komen. Voor ons is alcoholvrij een evidentie, voor andere brouwers is het vaak slechts een nevenactiviteit. Wij zullen met Thrive nooit een bier met alcohol maken.”

Hoe uniek is Thrive? “Het idee voor bier met proteïnen hebben al meer ondernemers gehad, maar de uitvoering is niet zo evident. In die mate zelfs dat we hierop een patent konden nemen. Ook bier met een significante toevoeging van vitamines is nog niet op de markt.”

Digitale contentmarketing

Op korte tijd wist Thrive een behoorlijke merkbekendheid op te bouwen bij sportievelingen. Het merk zet in op contentmarketing op digitale media, in samenwerking met atleten die optreden als ambassadeurs. Een grote naam is bijvoorbeeld de Duitse triatleet Jan Frodeno, drievoudig winnaar van het Iron Man-wereldkampioenschap in Hawaï. Hij is niet alleen ambassadeur, maar kwam ook aan boord als investeerder. Andere namen zijn wereldkampioen bouldering (vrij klimmen) Michael Mawem, voormalig profwielrenner Bert De Backer en Naomi Van Den Broeck van de Belgian Cheetahs…

Vandaag is het merk in België al vrij goed verdeeld: je vindt Thrive bij Colruyt, Albert Heijn en in heel wat Delhaize-supermarkten. Ook Decathlon verkoopt het sportbier. Carrefour start er nu mee. “Onze eigen B2C-webshop is nog altijd goed voor zowat 30% van onze verkoop. Retail is goed voor 50%, de overige 20% is horeca: sportkantines, klimzalen, tennisclubs… In België zijn we omnichannel, maar daarbuiten bijna exclusief online. De zaken beginnen goed te lopen, we gaan richting winstgevendheid.”

Internationale ambitie

Internationalisering wordt dan ook een focus. “Eind vorig jaar zijn we de eerste stappen beginnen nemen, online in Nederland, Frankrijk en Spanje. Nu gaan we van start met de eerste internationale distributeurs in Nederland, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, IJsland…” De ambitie van de startup is helder: “Zoals je bij energiedranken meteen denkt aan Red Bull, zo willen we bereiken dat je bij sportbier meteen aan Thrive denkt.”

“Een van onze taglines is change the game. We pakken de zaken heel anders aan dan in de klassieke bierwereld”, aldus D’Hoore. Hij spreekt dan ook niet toevallig in het voorprogramma gamechangers op het RetailDetail Congress, op 25 april in Antwerpen. Die dag maak je ook kennis met een reeks andere inspirerende sprekers, onder andere van Jysk, The Good Roll, Planet B,  Stitchd, Mastercard, Dobit, CM.com, Hybrid Media, én met influencer en bekende vlogger Average Rob. Tickets voor het congres kan je bestellen via onderstaande link.

Ik bestel tickets voor het RetailDetail Congress op 25 april
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN