In het centrum van Berlijn heeft Aldi Nord een heel bijzondere stadswinkel geopend: ‘Checkpoint Aldi’ verkoopt exclusieve merchandise van de harddiscounter en wil dan ook een magneet zijn voor de ware Aldi-fan.
Blauwwitte accenten
De unieke winkel in de Berlijnse Friedrichstraße is genoemd naar Checkpoint Charlie, de voormalige grensovergang tussen Oost- en West-Berlijn, op slechts een paar minuten lopen. Aldi trekt hier alle registers open om zijn merkidentiteit ten volle uit te spelen. Dat begint met een blauwwit tapijt aan de inkom, een muur met de verlichte Berlijnse skyline in het bekende blauwwitte patroon van de Aldi-tassen, en nog meer blauwwitte accenten in het winkelinterieur.
“De Friedrichstraße is een speciale plek in Berlijn. We willen de cultus van deze locatie met een rijke geschiedenis combineren met de Aldi-cultus”, zegt directeur Christian Kilbert van de regionale Aldi-centrale. Klanten ontdekken op posters interessante weetjes over de retailer. “Wie weet dat Aldi Nord zijn eerste winkel in Oost-Duitsland nog tijdens de DDR-tijd opende? En waar?”
T-shirts en paraplu’s
De winkel bevindt zich in de kelderverdieping en is met 650 m² verkoopruimte amper iets meer dan half zo groot is als een standaard Aldi-supermarkt. Toch biedt hij ruimte voor het gebruikelijke assortiment, dankzij enkele slimme ingrepen, zoals speciaal voor de winkel gebouwde ruimtebesparende kassa’s.
Helemaal leuk voor de Aldi-fans is het exclusieve merchandise-assortiment waarmee Aldi hier uitpakt: T-shirts, paraplu’s, mokken, petten… stuk voor stuk in de herkenbare blauwwitte Aldi-strepen. Kortom, een Aldi die ongetwijfeld een toeristische attractie zal worden en die tegelijk een eerbetoon is aan kunstenaar Günter Fruhtrunk, de ontwerper van het iconische Aldi-patroon.