Aldi heeft in België (en Luxemburg) een nieuwe slogan: na jaren van “Hoge kwaliteit, lage prijs” wordt de baseline nu “Aldi, altijd slim”. Het hele jaar lang wil de discounter dat ook gaan bewijzen met “52 waarheden”.
“Belangrijke evolutie”
Jarenlang hield Aldi vast aan zijn slogan “Hoge kwaliteit, lage prijs”, maar dat is niet langer onderscheidend genoeg. De discounter wil nu meer een totaalverhaal gaan brengen en veel meer aan de consument vertellen dan alleen het prijsargument. “Dit is een belangrijke evolutie”, vertelt communicatiemanager Jason Sevestre aan RetailDetail.
Eenvoudig winkelen staat voortaan centraal: het brede (maar ondiepe) assortiment van slechts 1600 referenties wordt nu als voorbeeld van eenvoud uitgespeeld. “Dat we het eenvoudig maken voor onze leveranciers, maakt samenwerken met Aldi ook slim voor hen”, luidt het.
Elke week een Aldi-waarheid
“Altijd slim” wordt zo een kapstok: prijs-kwaliteit blijft volgens Sevestre weliswaar bovenaan hangen, maar er is plaats voor nog veel meer “Aldi-waarheden”, het hele jaar door. Tijdens deze eerste week van januari benadrukt de discounter in haar reclames bijvoorbeeld dat er altijd een winkel in de buurt is. “Week 1 staat in teken van proximiteit, kwaliteit is één van de volgende thema’s. Zo willen we vertellen dat we ons Belgisch vers vlees voorzien is van een QR-code om de herkomst te traceren.”
Dat ruimere verhaal is nodig, omdat vandaag verschillende spelers inzetten op de prijsbelofte. “Doorheen het hele jaar willen we mensen bijna bij de hand nemen en gaan tonen wat we allemaal doen”, vertelt Sevestre. Uit onderzoek naar aanleiding van het nieuwe winkelconcept kwamen immers nog andere eigenschappen naar voor, zoals snel winkelen en soms verrassende producten.
De nieuwe slogan wordt doorgetrokken in verschillende geledingen van de supermarktketen. In vernieuwde winkels komt het versgamma bijvoorbeeld helemaal vooraan te staan, omdat verswaren meestal bovenaan het boodschappenlijstje staan. Ook de visuele identiteit krijgt een makeover: marketinguitingen krijgen een blauw-witte balkenstructuur. Het “zeer herkenbare” logo blijft gewoon bewaard.