Ondanks de hoge inflatie kopen consumenten meer producten uit eerlijke handel: de omzet van fairtradeproducten in de Belgische supermarkten steeg vorig jaar met 20%, mede dankzij het engagement van de harddiscounters.
Chocolade en bananen
In 2022 bedroeg de totale marktwaarde van de in België verkochte fairtradeproducten 312 miljoen euro, een stijging met 20% tegenover vorig jaar en met 41% tegenover 2019. Dat vertaalt zich in een opbrengst van meer dan vier miljoen euro aan fairtradepremies voor de boerencoöperaties, een stijging met 17,6%. De cijfers komen uit het jaarverslag dat de ngo Fairtrade Belgium vandaag publiceert.
Vooral eerlijke chocolade wordt populairder: het marktaandeel van fairtradecacao is tussen 2018 en 2022 gestegen van 4,6% naar 20,3%. Ook fairtradebananen hebben al een marktaandeel van meer dan 20% in de Belgische retail. In de zeer concurrentiële koffiemarkt steeg het aandeel van fair trade in dezelfde periode van 4,0 naar 4,7%. De groei wordt grotendeels gedreven door een grotere beschikbaarheid van fairtradeproducten in de supermarkten. Het grote engagement van harddiscounters Aldi en Lidl valt op: zij zijn samen goed voor 36% van de fairtradepremie die op de Belgische markt werd opgehaald.
De lat hoog
“We zien dat Fairtrade meer en meer mainstream wordt en zijn weg vindt in de supermarkt”, zegt Philippe Weiler, de CEO van Fairtrade Belgium die zelf ook directeur duurzaamheid was bij Lidl en het wereldje dus goed kent. “Retailers hebben vaak onvoldoende capaciteit en expertise om voor elke risicovolle waardeketen een eigen controlesysteem op te zetten. Fairtrade biedt voor hen een heel robuuste oplossing die de lat hoog legt zodat de sociale en milieu-issues worden aangepakt én onafhankelijk geverifieerd”.
Ook merken kiezen in toenemende mate voor Fairtrade om hun productportefeuille op een geloofwaardige, impactvolle manier te verduurzamen, zegt Weiler. Daarnaast blijven lokale besturen zich engageren: er zijn nu 246 Belgische Fair Trade Gemeenten.