Na Colruyt en Lidl vorige week hebben nu ook Aldi en Carrefour besloten om de aankopen te beperken voor producten als olie en bloem. Er is voldoende voorraad, maar de logistieke keten kan de vraag niet volgen.
Drie stuks per klant
Shoppers die tarwebloem, broodmixen of oliën willen kopen, mogen bij Aldi sinds vandaag ten hoogste drie stuks per kassaticket meenemen. De retailer kondigt de maatregel aan via pancarten in de winkels. “Onze leverancier kan momenteel de productie aan, maar door de plotse hevige piek in verkoop van deze producten kan de logistieke keten de snelheid niet volgen”, zegt woordvoerder Jason Sevestre.
Afgelopen vrijdag, toen Colruyt en Lidl als eerste foodretailers in België een beperking op de aankopen van olie en bloem aankondigden omwille van een “abnormale” piek in de verkoop, vond Aldi ingrijpen nog niet nodig. Vandaag ziet de discounter zich toch genoodzaakt om maatregelen te nemen: in veel winkels worden klanten immers geconfronteerd met lege rekken.
Ongeruste klanten
Ook Carrefour grijpt in, maar bekijkt wel de situatie winkel per winkel. Winkeldirecteurs beslissen zelf welke beperkingen ze opleggen. Door de vele berichten in de media hebben klanten immers hun gedrag aangepast en stelt de retailer een stijgende vraag vast voor bepaalde producten. Albert Heijn vindt beperkingen opleggen geen goed idee: “Het is in eigen voet schieten. Als klanten nu eens normaal gedrag zouden vertonen, dan blijft die bevoorradingsketen overeind. Maar door de huidige rush kan de keten het even niet meer trekken”, aldus general manager Raf Van den Heuvel.
Consumenten zijn ongerust over mogelijke gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Dat land is een belangrijke leverancier van zonnebloemolie en tekorten dreigen nu. Ook is het een belangrijke graanproducent. De vrees voor sterk stijgende broodprijzen brengt mensen ertoe weer zelf brood te gaan bakken. Van een algemene hamsterwoede, zoals twee jaar geleden bij het ingaan van de eerste lockdown, is echter geen sprake.