Aldi Nord gaat minder lokaal assortiment voeren: tot 80% van het aanbod zal over de grenzen heen worden ingekocht. De discounter heeft zijn inkoopstructuren gereorganiseerd.
Meer bundelen
Aldi heeft in de voorbije maanden zijn volledige productassortiment en inkoopstructuren onder de loep genomen, meldt vakblad Lebensmittel Zeitung. De discounter heeft nu besloten meer producten internationaal te gaan bundelen: tot 80% van het assortiment zal straks over de grenzen heen worden ingekocht. Nu zou dat 50 tot 70% zijn, afhankelijk van de productgroep.
De uniformisering moet ook helpen bij de toenadering tot Aldi Süd. De verschillende inkoopstructuren gaven leveranciers volgens LZ de indruk dat de twee bedrijven uit elkaar groeiden, terwijl ze de samenwerking net willen versterken. Het zou de bedoeling worden om bepaalde inkopen te bundelen.
Inkopers samengevoegd
Ook de organisatie verandert: bij Aldi Nord waren categoriemanagement en inkoop gescheiden, maar dat onderscheid wordt nu opgeheven. Door de scheiding waren inkopers alleen verantwoordelijk voor de inkoopprijs, maar hadden ze weinig affiniteit met de producten zelf. Nu komt er weer een overkoepelende verantwoordelijke, die voor elke productgroep zowel over het assortiment beslist als over de prijs onderhandelt.
Voor de Belgische klant zal weinig veranderen, reageert woordvoerder Jason Sevestre: “Het aanbod van Aldi België blijft ongewijzigd en gefocust op de noden van de Belgische klant.” Zo zullen de versaankopen lokaal blijven, aangezien de Belgische consument veel belang hecht aan producten van eigen bodem. Ook in wijn heeft de Belg bijvoorbeeld “een zeer uitgesproken voorkeur”, waardoor Aldi België de aankoop ervan in eigen handen houdt. “Enkel en alleen als de behoefte van de klant internationaal dezelfde is, zal dit product internationaal aangekocht worden”, aldus Sevestre.