Verenigd Koninkrijk “ideaal testterrein”
“De Britse markt geldt als een ideaal terrein voor een grootscheepse praktijktest: de Britse consument is een uitgesproken fan van online shoppen. De internetverkoop van levensmiddelen heeft er intussen een niveau bereikt waar de Duitse handel nog mijlenver van verwijderd is”, leerden onze Duitse collega’s van Lebensmittel Zeitung.
Nog volgens het Duitse vakblad zou Aldi al meer dan tien jaar met e-commerceplannen rondlopen, maar vooral in eigen land kreeg het management flinke tegenwind van op het terrein. Vele filiaalhouders vrezen dat hun omzet onder druk zal komen als het concern een webshop zou openen.
Groot-Brittannië zou overigens niet het enige land zijn waar Aldi een webshop wil starten: ook voor Spanje en Portugal zouden soortgelijke plannen circuleren. Een goed verstaander zal intussen al wel begrepen hebben dat we het hier hebben over Aldi Süd. Of ook het meer conservatieve Aldi Nord, waaronder België en Nederland vallen, soortgelijke plannen heeft, is niet duidelijk.
Click & Collect-revolutie
Volgens Planet Retail is e-commerce in het Verenigd Koninkrijk al goed voor 11% van de totale retailomzet in het land. “Een online aanwezigheid opstarten zou de discounter meteen de kans geven om een nieuw groeikanaal aan te boren, bovenop zijn zo al agressieve expansiepolitiek met fysieke winkels”, zegt onderzoeksdirecteur Rob Gregory.
Al zal Aldi dan wel meteen moeten opboksen tegen de gevestigde waarden die al veel langer online actief zijn en intussen volop de kaart van de ‘click & collect’-afhaalpunten trekken. De nummers één en twee, Tesco en Asda, startten er al mee in 2010 en 2011: Tesco heeft nu al een afhaalpunt in ruim 300 van zijn 2.650 winkels; Asda biedt de dienst aan in al zijn 592 vestigingen.
Eerder deze maand maakte overigens ook Sainsbury’s bekend dat het afhaalpunten voor voeding gaat uitrollen. Eind deze maand wil het nummer drie op de Britse foodmarkt al een twintigtal afhaalpunten hebben, eind dit jaar moeten dat er al honderd zijn.