Aldi Nord reorganiseert zijn inkoopmanagement: de discounter wil nog meer internationaal samenwerken en haalt daarvoor de mosterd – en de nieuwe leidinggevende – bij Lidl.
Over de landen heen
Op 1 juli komt Alexander Lauer aan het hoofd te staan van de inkoopafdeling van Aldi Nord. Lauer werkte tot 2020 voor rivaal Lidl, maar neemt nu de fakkel over van Jürgen Schwall, meldt Lebensmittel Zeitung. Schwall besloot zijn meer dan 30-jarige carrière bij Aldi onlangs met een grondige reorganisatie van de inkoopstructuren.
De scheiding tussen categoriemanagement en inkoop is opgeheven, terwijl de discounter tot 80% van zijn assortiment internationaal wil inkopen. Vandaag wordt 50% van alle producten centraal ingekocht via het hoofdkantoor in Essen, maar dat moet nog meer worden gebundeld over de landen heen. Ook is het huismerkportfolio in de voorbije paar jaar flink gerationaliseerd. Voorheen telde Aldi Nord in totaal liefst 500 eigen merken, vandaag zijn dat er nog een zestigtal.
Het wordt de taak van Lauer om de huismerken (goed voor 90% van het aanbod) nog verder te stimuleren en internationaal te bundelen, naar het voorbeeld van Lidl en andere concurrenten. Om hen in te halen, wil Aldi bijvoorbeeld meer internationale promoties houden en het huismerkassortiment uitbreiden met specifieke aanvullingen op het standaardassortiment.