Aldi heeft een nieuwe stemacteur voor zijn radio- en tv-reclames in Nederland, en wel één die “dag en nacht paraat” staat en “nooit verkouden” is. De reacties zijn echter niet onverdeeld positief.
Tien stemmen in één
Aldi kondigt in Nederland een bijzondere nieuwe stemacteur aan: de nieuwe stem voor radio en TV is helemaal geen acteur, maar is AI-gestuurd. Op basis van de stemmen van tien (vrouwelijke) medewerkers van de supermarktketen is met behulp van kunstmatige intelligentie een unieke stem ontwikkeld, weet Marketing Report.
Sinds deze week is de stem te horen in alle radio- en tv-reclames van Aldi. “Als discounter zijn we altijd op zoek naar manieren om de dagelijkse boodschappen voor onze klanten zo goedkoop mogelijk te maken. Daar is deze stem een mooi voorbeeld van. We besparen hiermee zowel tijd als kosten”, zegt marketingdirecteur Mariëlle Rooswinkel.
Aldi zou de eerste Nederlandse adverteerder met een eigen AI-stem zijn. De “nieuwe stem is nooit verkouden en altijd beschikbaar”, en voor de medewerkers zou het ook leuk zijn dat “zij samen de nieuwe stem vormen”. Al is niet iedereen even enthousiast: op sociale media noemen veel critici het een late aprilgrap. Ze vinden dat de stem juist wel verkouden klinkt en teveel op de stem van Hema lijkt.