Ondanks de recente overname van Leader Price presteert Aldi beneden de verwachtingen in Frankrijk. De retailer heeft het management dan ook vervangen en investeert opnieuw 400 miljoen euro in logistiek en expansie.
Aftocht is geen optie
Aldi blijft in Frankrijk met meer dan 1.300 winkels hangen op een marktaandeel van amper 3%, een pak minder dan aartsrivaal Lidl (8%). De overname van 567 winkels van discounter Leader Price in 2020 kon het tij niet keren: de overgenomen winkels presteren zwakker dan de bestaande Aldi-filialen. Dat drukt op de winstgevendheid.
Aldi Nord heeft nu besloten om in te grijpen en investeert dit jaar opnieuw 400 miljoen euro in de Franse tak. De discounter plant de bouw van drie distributiecentra en wil ook bestaande magazijnruimte uitbreiden om zo de basis te leggen voor verdere expansie.
Sinds 2018 heeft de retailer al twee miljard euro geïnvesteerd in de Franse activiteiten, schrijft Lebensmittel Zeitung. Het hoofdkantoor heeft er ook het management bijna volledig vervangen. Een aftocht uit Frankrijk, zoals vorig jaar in Denemarken, is voor de discounter geen optie, gezien de enorme investeringen en het grote marktpotentieel.